Atliktas kokybinis tyrimas apie esporto pamokų poveikį mokinių socialinei, emocinei ir sveikos gyvensenos kompetencijai
Nuo 2022–2023 mokslo metų „Edu Vilnius“ iniciatyva vienoje Vilniaus miesto jaunimo mokykloje įgyvendinama pilotinė esporto (varžymusi pagrįstas virtualus sportas) programa, kuri yra skirta 9–10 klasių mokiniams/ėms.
Programos esmė – vienerius mokslo metus mokiniai/ės dalyvauja specialiose esporto pamokose, kuriose, padedant profesionaliam esporto žaidėjui, mokosi žaisti esporto žaidimą ir su psichologės pagalba ugdo socialinius, emocinius ir sveikos gyvensenos įgūdžius. Programos laukiamas rezultatas – mokinių socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos augimas bei išaugusi motyvacija lankyti mokyklą / mokytis.
2023 m. „Edu Vilnius“ inicijavo kokybinį tyrimą, kuriuo buvo siekiama išsiaiškinti šioje programoje dalyvaujančių mokinių socialinių,emocinių, sveikos gyvensenos įgūdžių, akademinių rezultatų pokyčius bei nustatyti kaip keitėsi programoje dalyvaujančių mokinių požiūris į mokyklą ir mokymąsi. Tyrimą atliko taikomosios antropologijos organizacijos „Anthropos “ tyrėjos/ai Renida Baltrušaitytė, Kornelija Čepytė ir Giedrius Jankauskas.
2023 m. lapkričio–2024 m. birželio mėnesiais tyrėjai duomenis rinko fokus grupių metu bei atliekant dalyvaujamąjį stebėjimą esporto pamokose.* Dalyvaujamojo stebėjimo ir fokus grupių metu surinktų duomenų analizė parodė, kad esporto pamokose buvo stipriai plėtojami emocijų įvardijimo, reflektavimo ir valdymo, bendravimo ir bendradarbiavimo, savęs ir socialinių situacijų analizės bei savikontrolės įgūdžiai. Teigiamus mokinių pokyčius šiose srityse teigė pastebintys fokus grupėse kalbinti mokytojai ir esporto pamokų lektoriai, įvardino patys mokiniai. Stiprėjančius mokinių įgūdžius šiose srityse tyrėjos fiksavo dalyvaujamojo stebėjimo metu.
Mokslinėje literatūroje nurodoma, kad per pastaruosius porą dešimtmečių esporto populiarumas smarkiai išaugo ir tapo svarbia jaunimo kultūros dalimi. Ši kompiuterinių žaidimų rūšis integruojama tiek mokyklų pamokose, tiek popamokinėje veikloje įvairiose pasaulio šalyse, tačiau vis dar susiduria su skepticizmu iš mokytojų ir tėvų pusės. Akademiniai tyrimai rodo, kad esportas gali teigiamai prisidėti prie socio-emocinių, sveikos gyvensenos ir akademinių įgūdžių lavinimo, taip pat mažinti atskirtį tarp jaunimo iš skirtingų etninių grupių bei įtraukti jaunuolius su judėjimo negalia. Būtent socio-emocinių įgūdžių lavinimas kaip teigiamas esporto pamokų poveikis dalyvaujantiems moksleiviams labiausiai išryškėjo ir atlikto kokybinio tyrimo metu.
Kviečiame susipažinti su tyrėjų parengtos ataskaitos ištrauka, kurioje pateikiama mokslinės literatūros apžvalga bei tyrimo apibendrinimas, išvados. Siekdami užtikrinti tyrime dalyvavusių asmenų anonimiškumą ir neatsekamumą, visą tyrimo ataskaitą planuojame paskelbti 2025 m. Pilnoje tyrimo ataskaitos versijoje bus detaliai pristatoma esporto pamokos struktūra ir organizavimas, mokymo(si) proceso šioje pamokoje analizė, mokslinės literatūros apžvalga, tyrimo apibendrinimas ir išvados.
Ataskaitos ištrauka
*Renkant ir analizuojant surinktus duomenis buvo laikomasi tyrimų etikos.