Darnumo idėjos kuria prasmingas patirtis darželyje

Data: 2025-05-06

Vilniaus lopšelis-darželis „Vandenis“ – nuolat besimokanti, sveiką ir darnią gyvenseną puoselėjanti įstaiga. Siekiant kurti saugią ir draugišką aplinką, rinktis tvarius sprendimus bei stiprinti darnius tarpusavio santykius, nuo 2024 m. įstaigos prioritetas – darnaus darželio kūrimas. Kaip įstaigoje plėtojamas darnus ugdymas dalinasi darželio direktorė Sandra Keršienė.

Susidomėjus „Edu Vilnius” organizuotu konkursu „Tvariau” ir užpildžius paraišką, įstaiga laimėjo finansavimą eko sodelio idėjai įgyvendinti. Šią idėją ir siekį praplėsti kasdienines ugdomąsias veiklas darnios plėtros idėjomis labai palaikė mūsų darželio bendruomenė. Kartu su iniciatyvine darnaus ugdymo komanda parengėme bei įgyvendiname ne tik įstaigos sukurtą darnaus ugdymo programą „Darnios ateities link“, tačiau taip pat aktyviai prisidedame prie tvarumo ir aplinkosauginio švietimo projektų. 

2024 m. įstaiga įgyvendino ilgalaikį aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos detektyvai: tyrinėk, stebėk, atrask“, finansuojamą Vilniaus miesto savivaldybės lėšomis. Įgyvendinant projektą įstaigoje sukurtos žaliosios erdvės, organizuojamas aplinkosauginis švietimas, plėtojamas patyriminis ugdymas. Eko sodelyje įrengtos pakeliamos lysvės (auginami agurkai, pomidorai, žirniai ir kitos daržovės), ugdytinių dėmesį nuolat traukiantis vabzdžių viešbutis, įsigyti tentai „Žalioji abėcėlė“, „Lietuvoje gyvenantys vabzdžiai“ bei  gamtos tyrinėtojų rinkinys, įvairios priemonės augalų sodinimui. Mūsų įstaigos nagingieji darbuotojai Gintas ir Petras prikėlė medines dėžes antram gyvenimui ir jos tapo puikiu traukiniu braškių lysvėms. Projekto metu kryptingai ir nuosekliai organizavome įvairias veiklas: edukacijas, projektus, bendruomenines akcijas ir pan. 

Įgyvendinant aplinkosauginio švietimo projektą organizuotas ilgalaikis ekologinis projektas „Vaikystės sodelis“, edukacinės veiklos „Mažasis sodo profesorius“, kurių metu ugdytiniai sodino įvairias daržoves, tyrinėjo augantį sodo derlių, atliko pedagogų kurtas užduotėles. Minint Vilniaus žaliosios sostinės metus įstaiga inicijavo Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų edukacinį aplinkosauginį projektą „Žaliasis Vilniaus rūbas“, kurio metu vaikai, tėveliai ir pedagogai lankėsi Vilniaus žaliosiose erdvėse, atrado ir tyrinėjo įvairius augalus ir vabzdžius bei respublikinį ikimokyklinio ugdymo įstaigų vaikų, tėvų ir pedagogų ekologinio ugdymo projektą „Gamtos kampelis stikle“. Projekto metu šalies vaikai kartu su tėveliais, pedagogais organizavo gamtos tyrinėjimo išvykas, gilino žinias apie artimą gamtą, rinko gamtinę medžiagą, kurią panaudojo žaliosiose kūrybinėse dirbtuvėlėse kuriant unikalius gamtos kampelius stiklo induose.

Dobilas – 2024 metų Vilniaus žaliųjų edukacinių erdvių augalas, todėl norėdami ugdytinius iš arčiau supažindinti su šiuo augalu, darželyje sukūrėme dar vieną žaliąją erdvę – Dobilų pievelę (pasėtos raudonojo ir baltojo dobilo sėklos), pedagogų sukurta metodinė priemonė – tentas „Dobilai“. Šioje erdvėje mažieji gamtos detektyvai iš arčiau tyrinėja dobilų augimą, aiškinasi jų skirtumus nuo kitų augalų, domisi dobilų rūšimis, stebi, kokie vabzdžiai šioje pievelėje lankosi. Taip pat kartu su darželio mokytojais, ugdytiniais ir tėveliais įkūrėme žaliąją erdvę „Darželio medelyną“. Šioje erdvėje pasodinome tris obelis, kriaušę, du sausmedžius. Medelyne vaikai stebi, tyrinėja augalų dalis, jų panašumus ir skirtumus. Įstaigos ugdytiniai su nekantrumu laukia ekologiškų sausmedžio uogų bei kitų medelyno vaisių. Darželyje skatiname tvarią daržininkystę, siekiame tręšti mūsų žaliąsias erdves natūraliomis trąšomis, todėl projekto lėšomis taip pat įkūrėme kompostavimo erdvę. Šioje erdvėje ugdytiniai analizuoja pedagogų kurtą metodinę priemonę „Kompostavimo ABC“, stebi yrančias atliekas. Erdvė išnaudojama lapų ir žaliųjų atliekų kompostavimui, vaikų tyrinėjimams. Projekto lėšomis buvo įsigyti 7 inkilai, taip pat mūsų įstaigos ugdytiniai kartu su tėveliais pagamino naujų namelių paukšteliams. Kūrybinėse dirbtuvėse ugdytiniai ne tik išgražino visus inkilus, tačiau padėjo darbuotojams įkelti inkilus į medžius, įkasti į žemę – buvo sukurta darželio „Inkilų alėja“

Siekiant skatinti ugdytinius rūpintis gamta ir kartu kurti draugišką aplinką, organizuota įstaigos bendruomenės aplinkosauginė akcija „Darom kartu – prisijunk ir tu!“. Vaikai taip pat aktyviai dalyvavo įvairiose aplinkosauginio švietimo edukacijose: ornitologo Gedimino Petkaus edukacijoje „Inkilų gyventojai“ vaikai žaismingais būdais susipažino su paukščių įvairove. Siekiant atskleisti biologinę įvairovę, tausoti mus supančią aplinką, ugdytiniams organizuoti net keturi žygiai. Vaikai lankėsi  VU botanikos sode ir susipažino su Lietuvoje ir užsienyje augančiais augalais. Minint pasaulinę bičių dieną vaikai leidosi į žygį Vingio parke bei pasinėrė į žavų bičių ir miesto bitininkystės pasaulį. Pasaulinei aplinkos dienai paminėti organizuotas žygis ir edukacija su gamtininku Salemonu Paltanavičiumi Verkių regioniniame parke „Gamtos pasaulio atradimai“. Vaikai su dideliu susidomėjimu klausėsi gamtininko pasakojimų apie įvairius augalus, vabzdžius ir paukščius.
 
Nuolat ieškome idėjų, kaip galėtume plėtoti ne tik ugdytinių, tačiau ir pedagogų darnią gyvenseną, ieškoti gilesnio ryšio su gamta ir savimi. 2024 m. birželio mėnesį kartu su įstaigos pedagogais ir darbuotojais apsilankėme Levandų ūkyje, susipažinome su šių augalų nauda. Taip pat išvykos metu apsilankėme netoliese esančiame Maišiagalos dvaro sode ir išbandėme interaktyvų žaidimą „Gamtos lobių medžioklė“. Projektą vainikavo mūsų įstaigos organizuota Respublikinė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų metodinė-praktinė konferencija, kurios metu šalies mokytojai, vadovai dalijosi įžvalgomis apie gamtamokslinio ugdymo inovatyvias veiklas, lauko erdvių kūrimą ir panaudojimą, žaidimus gamtoje ir kūrybišką aplinkosauginių temų integravimą.

Džiaugiamės, kad mūsų įstaiga, prisijungusi prie „Edu Vilnius“ konkurso, tęsia darnios plėtros iniciatyvas ir 2024–2025 m. m. pradėjo įgyvendinti Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą ilgalaikį tvarumo projektą „Maži žali žingsneliai“. Projekto metu įstaigos eko sodelyje įkurtas šiltnamis bei nauja edukacinė erdvė „Sliekų namai“. 2025 m. organizuoti prasmingi ir vaikų ekologinį sąmoningumą stiprinantys projektai: „Pingvinų“ grupės vaikai leidosi į įspūdingą kelionę projekte „Iš praeities į ateitį“ nuo dinozaurų laikų iki tvaraus ateities miesto vizijos kūrimo. Projekto metu vaikai tyrinėjo fosilijas ir ugnikalnius, rūšiavo šiukšles, gelbėjo banginius. Vaikai taip pat sukūrė ekologišką miestą su vėjo jėgainėmis ir kitais inovatyviais sprendimais. „Vėžliukų“ grupė organizavo tvarumo savaitę „Neterštukas“, kurios metu vaikai dalyvavo protmūšyje „Neterštuko laimės ratas“, organizavo tvarumo dirbtuvėles. Edukaciniame projekte „Žaliasis STEAM iššūkis – Lietuva: graži, žalia, tvari“ „Ančiukų“ grupės ir priešmokyklinio ugdymo „Perliukų“, „Aštuonkojų“, „Kriauklyčių“ grupių vaikai leidosi į ypatingą STEAM nuotykį – konstravo Lietuvos regionų maketus naudodami antrines žaliavas. Vaikai tyrinėjo Lietuvos žemėlapį ir kūrė Žemaitijos bei Pajūrio maketus, Suvalkijos krašto maketą bei liaudies drabužių eskizus. Vaikai taip pat statė Lajų tako modelį Aukštaitijoje, tyrinėjo Dzūkiją ir Čepkelių raistą. Projektą vainikavo viktorina „Ar pažįstu savo šalį?“ ir džiaugsmingas Vasario 16-osios minėjimas. Pasaulinę Žemės dieną įstaigoje paminėjome organizuodami respublikinį projektą „Pasaulis vaiko delne: vanduo, žemė, oras“. Projekto metu vaikai tyrinėjo vandenį, atliko eksperimentus, diskutavo apie taršą, kūrė ekologinius plakatus pasitelkiant antrines žaliavas. Taip pat visose grupėse vaikai sodino gėles, tyrinėjo gamtą, kūrė meno darbelius iš antrinių žaliavų ir kalbėjo apie tai, kaip saugoti mūsų planetą.

Įgyvendindami projektą, pakvietėme tėvelius ir bendruomenę prisidėti prie iniciatyvos „Kurk tvariau“, kurios metu vaikai ir tėveliai leidosi į gamtą, rinko įvairias gamtines ir antrines žaliavas. Įstaigos edukacinėje  erdvėje „Atradimų laboratorijoje“ (kupole) organizuotos įvairios edukacijos, tvarumo dirbtuvėlės, sukurti įtraukiantys ugdymo(si) kontekstai panaudojant surinktas medžiagas. Taip pat projekto metu organizuotos įvairios edukacijos: virtualios realybės edukacija „Gamtos ateitis“, kurios metu vaikai pasinėrė į virtualią kelionę, mokėsi atliekų rūšiavimo, pažino atliekų perdirbimo procesą ir aiškinosi, kokie veiksniai lemia klimato kaitą bei biologinės įvairovės nykimą. Edukacijoje „Neterštukas“ vaikai sužinojo iš kur į namus atiteka vanduo, kaip tinkamai pasirūpinti, kad panaudotas vanduo kuo mažiau kenktų aplinkai.

2025 m. gegužės mėnesį įstaigoje bus organizuojama jau tradicija tapusi atradimų šventė. Šiais metais kviesime darželio bendruomenę dalyvauti šeimų festivalyje „Mažieji ateities herojai“, kuris skirtas šeimos dienai ir žaliosios sostinės metams paminėti. Džiaugiamės, kad organizuojamos darnaus ugdymo veiklos, įgyvendinami projektai dar labiau sutelkė darželio bendruomenę. Vadovų ir pedagogų lyderystė, noras kurti tvarius sprendimus, paskatino darnios plėtros iniciatyvų įgyvendinimą, kurios kuria prasmingas patirtis darželyje. Nuoširdžiai dėkojame įstaigos darnios plėtros komandai – direktoės pavaduotojai ugdymui Ingridai Batalovienei, mokytojoms G. Sokaitei-Michailovienei, R. Peciukonienei, O. Nastaravičienei ir visai įstaigos bendruomenei – kartu kuriame darnų darželį! 

Tekstą paruošė Vilniaus lopšelio-darželio „Vandenis“ direktorė Sandra Keršienė