STEAM krypčių mokytojų vizitas Estijoje ir Suomijoje

Data: 2025-05-14

Gegužės 7–10 d. Vilniaus mokyklų 9–12 klasių STEAM krypčių mokytojai dalyvavo įkvepiančioje stažuotėje Estijoje ir Suomijoje, kurios tikslas – gilinti STEAM ugdymo žinias bei semtis gerųjų patirčių iš užsienio švietimo įstaigų. 

Pirmąją dieną aplankyta Talino Mustamäe Riigigümnaasium mokykla, kurioje mokiniai aktyviai įsitraukia į projektinę veiklą kartu su universitetais ir integruotą udgymą. Ši mokykla yra modernaus dizaino, primenanti erdvėlaivį, o interjeras taip pat atliepia komoso tematiką – nuo Marso dirvožemio, nudažiusio mokyklos grindis raudonai iki klasių pavadinimų, tokių kaip Sirijus ar Paukščių Takas. Mokyklos ugdymo koordinatorė Karmen Kisel pabrėžė, kad mokykla orientuojasi į mokinių būsimą karjerą, todėl mokiniai turi dalinę laisvę renkantis dalykus. Taip pat siekiant sklandaus bendradarbiavimo su universitetais, mokykla ketvirtadienius yra paskyrusi būtent projektams juose, taip nenukenčia kitos pamokos ir tvarkaraštis lieka stabilus. Mokytojus itin sužavėjo „laiko juostos“ kursas, kuriame mokiniai per dalykų pamokas mokosi to pačio laikotarpio muzikos, literatūros bei vizualiųjų menų.

Antrąją dieną delegacija lankėsi Munkkiniemi mokykloje, kuri turi vidurinio ugdymo klases (7–9) ir gimnazijos klases (10–12), taip pat yra nepriklausoma mokykla, orientuota į STEAM ugymą. Įstaiga turi specialias STEAM klases, į kurias yra priimama pagal dalykų vidurkius 9 klasėje, o pati mokykla klases pristato kaip „kartu atsipalaidavusias, bet ir rimtas“. Šiose klasėse darbas yra organizuojamas dalinai per projektus, kuriuos mokiniai turi pristatyti metų gale. Mokyklos direktoriaus pavaduotojas Ilkka Rantasalo pristatė Suomijos švietimo sistemą ir savo mokyklos kursų sistemą, pagal kurią mokiniai dalinai renkasi, ką nori mokytis ir patys susidaro savo tvarkaraštį. 

Lankytose 10–12 klasių pamokose (matematikos, chemijos, fizikos) buvo labai ryškus savarankiškas mokymasis ir mokinių motyvacija tobulėti. Mokytojai ir pavaduotojas pabrėžė, kad suomių visuomenei švietimas yra vertybė, todėl mokiniai patys jaučiasi atsakingi už savo rezultatus. Mokytojai taip pat tyrinėjo suomių mokyklos kabinetus, turimą darbo priemonių bazę.

Antrosios dienos gale apsilankėme Heureca mokslo centre, kuriame kūrybiškai ir praktiškai nagrinėjami moksliniai klausimai. Į centrą kviečiami nuo mažiausių iki vyriausių mokslo mėgėjų. Centras, bendradabiaudamas su mokyklomis, edukatoriais ir LUMA (STEAM) centru rengia naujas praktines parodas, patyrimus ir renginius.

Trečiąją stažuotės dieną aplankytas LUMA (STEAM) centras Helsinkio universitete. LUMA centro direktorius prof. Jan Lundell papasakojo, kad tinklą sudaro 13 regioninių centrų su laboratorijomis, į kuriuos yra kviečiami moksleiviai su savo mokytojais. Šalia šviečiamosios misijos LUMA labai daug laiko skiria mokytojų ruošimui bei žinių atnaujinimui. Jie kviečia būsimus mokytojus dirbti LUMA laboratorijose ir taip įgyti puikios patirties, labai vertinamos mokyklose. LUMA laboratorijų veikimą finansuoja Suomijos STEAM sričių verslai, kurie yra suinteresuoti, kad moksleiviai domėtųsi mokslinėmis, inžinerinėmis ir technologinėmis specialybėmis. Dar viena centro veiklos sritis – švietimo politikos kūrimas, organizacija aktyviai dalyvauja kuriant ir atnaujinant švietimo teisinę bazę. LUMA direktorius pabržė, kad kartu galime daugiau, ir raktas į STEAM ugdymo sėkmę yra bendradarbiavimas.

Po vizitų ir patirčių ir mokytojų refleksijų apibendrinome tokius punktus: 
1. Skirti daugiau laiko ugdymo proceso planavimui su skirtingų sričių mokytojais.
2. Būti nuosekliems nusistatant tikslus (prioritetą skirti gilesniam, o ne platesniam mokymuisi).
3. Mokyklose labai svarbu bendradarbiavimas, todėl administracijos turėtų skatinti darbą kartu, taip sumažinant naštą visiems proceso dalyviams.
4. STEAM yra visiems vaikams, ne tik puikius rezultatus demonstruojantiems.

Stažuotė ne tik praturtino dalyvių profesinę patirtį, bet ir sustiprino bendradarbiavimą, kuris tampa vis svarbesnis šiuolaikiniame švietime. Dėkojame visiems dalyviams, organizatoriams, lektoriams ir projektui „Tūkstantmečio mokyklos I“ už šią neįkainojamą galimybę!

Ši kelionė – tai projekto „Tūkstantmečio mokyklos I“ dalis, finansuojama iš Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšų.