STEAM krypčių mokytojų vizitas Tartu
2025 metų gegužės 11–14 dienomis Vilniaus miesto mokyklų 5–8 klasių STEAM sričių mokytojai dalyvavo profesinėje stažuotėje Estijos mokslo sostinėje – Tartu mieste. Ši stažuotė, organizuota pagal Vilniaus Tūkstantmečio mokyklų pažangos planą tapo puikia proga pažinti Estijos švietimo sistemos inovacijas, STEAM ugdymo metodus bei susipažinti su kasdieniu mokyklų gyvenimu.
Stažuotės pradžioje dalyviai susipažino su Estijos švietimo sistemos ypatumais, kuriuos pristatė Triin Noorkõiv. Vieni iš pagrindinių akcentų buvo švietimo decentralizacija, pasitikėjimo mokytoju ir mokykla kultūra bei skatinimas mokytis per patirtį. Šios temos tapo pagrindu tolimesnėms išvykoms į mokyklas, kur pedagogai savo akimis galėjo stebėti, kaip šios idėjos realizuojamos praktikoje.
Pirmojo vizito metu aplankyta nauja savivaldybės mokykla – Tõrvandi, įkurta 2023 m. Ši moderni švietimo įstaiga nuo pat pirmos klasės įtraukia mokinius į tyrinėjimą bei taiko integruotą dalykų mokymą, kuriame atsisakoma tradicinio dalykų skirstymo. Kiekvienais metais vaikai atlieka tyrimus, kuriuos vėliau pristato bendruomenei. Didelis dėmesys čia skiriamas klausimo kėlimui, jis turi būti svarbus vaikui, pamatuojamas, atsakymas neturi būti tiesiog randamas internete. Taip gimsta tokie tyrimai kaip „Kuris antros klasės mokinių šuo aukščiausias?“, „Kuri saldainių rūšis yra mėgstamiausia tarp 3 klasės mokinių?“ arba „Kuris atšvaitas efektyviausias?“. Mokyklos pasididžiavimui, kai kurie tyrimai nukeliauja ir iki nacionalinių konkursų. Vyresnėse klasėse mokiniai daugiau mokosi dalykų pagrindu, tačiau ir čia integracija nepamirštama. Mokytojas inžinerius-išradėjas Jaak teigė, kad per inžinerijos pamokas mokiniai mokosi ne tik dizaino mąstymo, bet ir socialinių gebėjimų, žinių iš skirtingų dalykų taikymo.
Vėliau dalyviai aplankė Tartu universiteto muziejų, kuris atspindi universiteto STEAM orientaciją. Muziejuje pedagogai ne tik susipažino su ekspozicijomis, bet ir dalyvavo dirbtuvėse, kuriose praktiškai išbandė cianotipiją, žvakių bei muilo burbulų gamybą.
Antrąją stažuotės dieną pedagogai lankėsi net dvejose skirtingo profilio mokyklose. Tartu Hansa mokykla – tai pavyzdys, kaip senas pastatas gali virsti moderniu ugdymo centru. Mokykla viena pirmųjų Estijoje pradėjo eksperimentuoti su dinamiškomis mokymo aplinkomis. Tuo tarpu LõunaTERA – privati mokykla, pabrėžianti visos dienos ugdymo modelį, integruotą mokymąsi bei mokymosi įgūdžių lavinimą. Ši mokykla išsiskiria tuo, kad pradinėse klasėse integruotas mokymas derinamas su kūrybine veikla, o vyresnėse klasėse – su asmeniniu mokymosi palydėjimu (mentoryste). Nepaisant mokyklų skirtumų jas sieja itin svarbus bruožas – šiose mokyklose mokytojai dalinasi ne tik vargais ir darbais, bet ir mokymo medžiaga! Visi pedagogai vieningai pabrėžė, kad dalijimasis yra kelias į galėjimą daugiau dėmesio skirti savo mokiniams bei kokybiškinesnes užduotis, nes pedagogai nuolatos peržiūri ir tobulina vieni kitų užduotis. Tokiam pokyčiui labai svarbu mokėti pagarbiai teikti grįžtamąjį ryšį, nekritikuoti.
Antroje dienos pusėje pedagogai aplankė TYPA spaudos ir popieriaus menų centrą, kur ne tik susipažino su edukacine veikla, bet ir patys pasigamino rankų darbo sąsiuvinius. Tai dar kartą priminė apie svarbą į ugdymą integruoti menines, taktilines ir kūrybines veiklas, kurios lavina ne tik protą, bet ir emocinį intelektą.
Paskutinę stažuotės dieną dalyviai lankėsi AHHAA mokslo viename didžiausių Baltijos šalyse švietimo centrų, kuriame populiarinamas mokslas per patirtį ir interaktyvią veiklą. Įdomi praktinė veikla „Ahhaa, bakterijos!“ bei galimybė savarankiškai tyrinėti ekspozicijas suteikė idėjų, kaip patraukliai ir efektyviai perteikti sudėtingas temas mokiniams.
Ši kelionė – tai projekto „Tūkstantmečio mokyklos I“ dalis, finansuojama iš Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšų.