Vilniaus TŪM mokyklų pedagogės stažavosi Nyderlandų mokyklose, dirbančiose nuolatinio tobulinimo principais

Data: 2025-05-16

Trijų Vilniaus miesto mokyklų, dalyvaujančių „Tūkstantmečio mokyklos I“ projekte (Pilaitės gimnazijos, Žiburio pradinės mokyklos, darželio-mokyklos „Vilija“) bei Vilniaus Martyno Mažvydo ir Vydūno progimnazijų pedagogės gegužės 11–14 dienomis dalyvavo „Nuolatinio tobulinimo švietime“ metodikos praktiniuose mokymuose Nyderlandų mokyklose. Ši praktinė stažuotė – tai natūrali tąsa teorinių ir praktinių mokymų bei konsultacijų einant nuolatinio tobulinimo keliu, prasidėjusiu 2024 m. kovą.  

Vizitą pradėjome nuo pažinties su olandiška švietimo sistema bei Stichting leerKRACHT – asociacija, kuri yra viena iš Nyderlanduose veikiančių konsultantų grupių, ugdymo įstaigose auginančių nuolatinio tobulinimo kultūrą. Jų puoselėjamos vertybės – pasitikėjimas mokytoju, orientacija į mokinį, pokyčių tvarumas, „kiekvieną dieną truputį geriau“ – atitinka ir lietuvišką nuolatinio tobulinimo metodikos supratimą. Diegiant šią metodiką mokykloje svarbios tokios taisyklės kaip reguliarūs komandos susitikimai, mokytojų bendradarbiavimas, įsiklausymas į mokinių nuomonę, pamokų stebėsena. 

Vilniaus mokyklų pedagogės apsilankė keturiose labai skirtingose Nyderlandų mokyklose, kurios savo veiklose taiko Nuolatinio tobulinimo (Lean, pritaikyto švietimui) principus. 

              

De Populier Lyceum Hagoje (1350 mokinių, 12–18 m. amžiaus ir 120 mokytojų)  jau 13 metų bendradarbiauja su leerKRACHT konsultantais. Įdomu tai, kad kiekvieną susitikimą visose aplankytose mokyklose nuolatinio tobulinimo grupės pradeda nuo „check-in“ – nuotaikos termometro (kaip jautiesi šiandien, kaip tu nusiteikęs šiai veiklai). Mokyklos vadovė akcentavo jų moto „Kartu padarysime geriau“ (Together we do it better). 2012 m. mokyklos komanda nuolatinio tobulinimo metodiką pasirinko supratusi būtinybę keisti mokyklos kultūrą iš esmės, susitelkdama į geros pamokos koncepcijos sukūrimą, pamokų stebėseną. Mokykloje daug dėmesio skiriama mokytojų tarpusavio bendradarbiavimui, mokymuisi vieniems iš kitų, pagarbai, mokinio mokėjimo mokytis kompetencijoms stiprinimui, grįžtamojo ryšio teikimui. Mokyklos susitarimų (surašytų ant plytų, kaip simbolio, kad jie nekintami) turi laikytis visi – mokiniai, mokytojai, vadovas. 

Basisschool De Akker pradinėje mokykloje mokosi 186 mokiniai nuo 4 iki 12 metų amžiaus. Mokyklos vadovė teigė, kad tai tipinė miesto mokykla, susidurianti su saugumo, socialiniais ir emociniais mokinių ir šeimų iššūkiais. Nustebino ir sujaudino, kad mokyklos švietimo pagalbos specialistai stengiasi užtikrinti pagalbą mokiniams ne tik mokykloje, ugdymo procese, bet ir už mokyklos ribų, kad šeimoms būtų lengviau susidoroti su iššūkiais, kad žinotų, kur ir kaip prašyti pagalbos. Tam, kad galėtum ugdyti, turi pažinti mokinį, šeimą, tvirtino socialinė pedagogė. Pamokose naudojamas tas pats nuotaikos termometras, labai aiškus mokytojo veiksmų algoritmas, jei mokiniui nepavyksta suvaldyti emocijų. Mokyklos vadovė nuolatinio tobulinimo metodikos įdiegimą vadina mokyklos sėkmės istorija. 

Valentijnschool pradinė mokykla (470 mokiniai, 4–12 metų amžiaus) Roterdamo vakaruose.  Jų moto „Tu mokaisi galva, širdimi ir rankomis“. Apie 80 proc. mokinių sudaro vaikai iš islamą išpažįstančių šeimų, mokykla susiduria su didele pedagogų kaita. Nuolatinio tobulinimo kelią ši mokykla dar tik pradeda. Lyderių komanda pasakojo, kad teko patirti kolegų pasipriešinimą, nenorą įsitraukti. Kartu pastebi, kad komandinis darbas gan greitai davė rezultatų, didesnį pasitikėjimą kolegomis, drąsą paprašyti pagalbos, susitarimų svarbą ir susitikimų reguliarumą. Labai akcentuojama ir tėvų įsitraukimo svarba.  Komandos gyvenimą čia matuoja Tukmano kopėčių (Tuckman ladder) principu. Mokyklos vadovai pasakojo, koks svarbus kiekvienas vaikas, kaip stengiamasi  atskleisti mokinių kūrybiškumą. Akcentavo skaitymo svarbą, mokytojų bendrą darbą ieškant būdų stiprinti skaitymo įgūdžius. Pirmaisiais–antraisiais metais mokykloje mokomasi per žaidimą, vyresni vaikai mokosi temų, integruojančių visus dalykus, principu. Pedagogai pažymėjo, kaip svarbu gauti reguliarią pagalbą iš metodikos konsultantų.  

Stanislas Pijnacker gymnasium (1350 mokinių, 12–18 metų), priklauso jėzuitų gimnazijų grupei, kurioje akcentuojama savirefleksija, asmeninis įsitraukimas į bendruomenės veiklas. Mokyklos vadovas dalijosi nerimu dėl mokytojų stokos, taip pat, kaip mokyklai svarbu prisitaikyti prie kintančių mokinių poreikių, aplinkos sukuriamų iššūkių. Mokykloje kiekvieno antradienio popietė skiriama nuolatinio tobulinimo susirinkimams ir darbams grupėse. Mokyklos vadovas akcentavo, kad visi mokytojai pasidaliję į grupes pagal sprendžiamą iššūkį. Dalyvauti kiekvienam yra privaloma. Darbą grupėse skaido į 8 savaičių tikslus. Vienoda susirinkimų struktūra, ritmiškumas, padeda nešvaistyti laiko ir susitelkti į užduotį. Refleksija yra būtina. Pasibaigus 8 savaitėms, mokytojai renkasi drauge ir dalijasi savo patirtimis, reflektuoja. Gryninant problemą, be visų įmanomų duomenų, mokslinių šaltinių analizės, visuomet stengiamasi išgirsti mokinių balsą. Pedagogai ir vadovas nuolat kelia sau klausimą, ar tai kas daroma yra naudinga mokiniui, ar rezultatai užtikrins tvarų mokyklos tobulinimą. 

Reflektuodamos labai intensyvias ir informacijos bei įspūdžių pilnas dienas,  Vilniaus mokyklų mokytojos pažymėjo, kad labiausiai  sužavėjo bendradarbiavimo  ir įsitraukimo kultūra mokyklose, sukurtos sąlygos reguliariems nuolatinio tobulinimo grupių susitikimams, jų vizualizavimas, aiškios mokyklų taisyklės, kurių privalo laikytis visi, aktyviai naudojami duomenų centrai. Mokyklos vadovai – entuziastingi metodikos diegimo dalyviai, principingi lyderiai. Mokytojos kaip sėkmės faktorius įvardijo nuolatines refleksijas mokiniai-mokytojai, tėvai-mokytojai, pasiektų tikslų šventimo svarbą, būtinybę stebėti personalo, mokinių emocinę būklę, išgirsti mokinių balsą. Visi vieningai akcentavo, kad mokytojų tarpusavio bendradarbiavimas ir drąsa prašyti pagalbos padeda rasti sprendimus net iš sudėtingų situacijų. 

Gerų patirčių įkvėptos Vilniaus mokyklų komandos diskutavo, kad artimiausiu metu nusistatys bendrų reguliarių pedagogų susitikimų laiką, skirtą nuolatiniam tobulinimui ir bendradarbiavimui siekiant nusimatytų tikslų, pradės matuoti emocinę temperatūrą, kelsis supaprastintus tikslus, kurie būtų pasiekiami per trumpesnį laiką. 

TŪM mokyklų pedagogės pasidžiaugė, kad pamatė ir suprato visumą, kaip veikia nuolatinio tobulinimo metodika ir įsitikino, kad ji iš tiesų duoda gerus rezultatus. 

Praktinių mokymų stažuotę Nyderlandų mokyklose organizavo konsultantai iš UAB „Gooliver“ (Lietuva), Stichting leerKRACHT (Nyderlandai) bei Vilniaus TŪM lyderystės veikiant koordinatorė Daiva Jakštienė.  Stažuotė yra projekto „Tūkstantmečio mokyklos I“ dalis, finansuota iš Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšų. 

Įspūdžiais dalinosi „Edu Vilnius“ direktorės pavaduotoja Jurgita Rimkuvienė