Vilniuje sėkmingai užbaigta fenomenais grįsto ugdymo programa – naujos ugdymo praktikos ir įžvalgos
2024-2025 mokslo metais „Kūrybingumo mokyklos“ kartu su „EDU Vilnius“ ir „Tūkstantmečio mokyklomis“ įgyvendinta pedagogų kompetencijų tobulinimo programa „Fenomenais grįstas ugdymas“ Vilniaus mokytojams suteikė galimybę gilintis į inovatyvius, kūrybingus ir integruotus mokymo metodus, grindžiamus realaus pasaulio reiškinių tyrinėjimu. Šiaurės Europoje išvystyta metodika sėkmingai pritaikyta sostinės mokytojų praktikoje: dalyviai iš Vilniaus „Žiburio“ pradinės mokyklos, Šv. Kristoforo, Pilaitės ir „Žaros“ gimnazijų, darželio–mokyklos „Vilija“ bei Sausio 13-osios progimnazijos ir dar 15 tinklinių mokyklų gilinosi į FGU metodą, integruodami jį tiek pamokose, tiek už mokyklos ribų.
„Ši programa tapo svarbiu impulsu miestui, siekiančiam kurti atvirą, mokinių poreikiams jautrią ugdymo sistemą. Fenomeninis ugdymas padeda suartinti mokyklą su miestu, skatinti mokytis per patirtį, per ryšį su aplinka,“ – pabrėžia „EDU Vilnius“ vadovė Unė Kaunaitė. „Fenomenais grįstas ugdymas padeda atsigręžti į tai, kas iš tiesų svarbu mokiniui – jo smalsumą, patirtį, klausimus. Mokytojai buvo kviečiami ne perteikti žinias, bet ir tapti partneriais tyrinėjant pasaulį drauge su mokiniais,“ – pažymi „Kūrybingumo mokyklos“ lektorius ir VU profesorius Kristupas Sabolius.
Minėtų Vilniaus mokyklų mokytojos ir mokytojai dalyvavo intensyvioje ir įvairialypėje pedagogų kompetencijų tobulinimo programoje, kuri apėmė mokymus, dirbtuves, dienos stovyklas bei stažuotę Suomijoje, tapusia svarbiu profesinio tobulėjimo etapu. Tokiu būdu pedagogų bendruomenei buvo ne tik pateikti pagrindiniai ugdymo krypties principai ir idėjos, bet ir pasiūlytas praktinis palydėjimas, kuris įgalino Vilniaus mokyklose sėkmingai įgyvendinti 6 šia metodika grįstus ugdymo projektus.
Kiekviena mokykla pasirinko savo aktualų fenomeną ir jį tyrinėjo per įvairias veiklas: Vilniaus „Žiburio“ pradinė mokykla nagrinėjo vandens reiškinius, atlikdama Neries upės tyrimą kartu su hidrologu Vytautu Akstinu; Vilniaus Pilaitės gimnazija gilinosi į akmenų pasaulį, bendradarbiaudama su geologu Jonu Šečkumi; Vilniaus darželis-mokykla „Vilija“ surengė dantų pastos gamybos dirbtuves; Vilniaus Sausio 13-osios progimnazija organizavo triukšmo matavimo pamoką kartu su VILNIUS TECH specialistais; Vilniaus „Žaros“ gimnazijoje vyko edukacinės stalo žaidimų dirbtuvės, skirtos garso fenomenui; o Vilniaus Šv. Kristoforo gimnazijos bendruomenė tyrinėjo paukščius, stebėdama juos kartu su ornitologu Mariumi Karlonu.
Vertindami šį mokymosi būdą mokiniai dalijosi atviromis refleksijomis: „Fenomeno pamokos skiriasi tuo, kad mokytoja paaiškina užduotį, o mes patys turime diskutuoti ir atsakyti į klausimus“, – sakė mokinys iš Sausio 13-osios progimnazijos. Jam antrino moksleivė, pastebėjusi, kad „tai daug įdomesnis mokymasis, nes daugiau ką veikiame, bendraujame – taip lengviau įsisavinami dalykai.“ Mokytojų teigimu, fenomenais grįstas ugdymas augina analitinį mąstymą, kūrybiškumą ir platesnį temų suvokimą.
Remiantis mokytojų ir mokinių vertinimais, šios metodikos taikymas turėjo ryškų poveikį mokyklų bendruomenėms. Dalyviai pabrėžė, kad įgyvendintų veiklų metu buvo ugdomos beveik visos šiuolaikinės ugdymo kompetencijos, susijusios su sugebėjimu įvardinti ir spręsti problemas, buvo kultivuojama motyvaciją kelianti „mokymosi mokytis“ kompetencija. Mokytojai taip pat pabrėžė fenomenais grįsto ugdymo universalumą ir gebėjimą integruoti įvairias disciplinas, skatinant mokinių smalsumą, ugdant vaizduotę ir kritinį mąstymą.
Šią iniciatyvą apibendrino balandžio 29 d. Sapiegų rūmuose vykusi šventė - renginys subūrė beveik 200 pedagogų, mokyklų vadovų ir švietimo inovacijomis besidominčių specialistų. Projekto įgyvendinimo metu taip pat parengti du svarbūs veiklas ir rezultatus įprasminantys dėmenys – video prezentacija ir elektroninis leidinys. Pastarajame išsamiai pristatoma metodika, kuri visus mokslo metus buvo taikoma Vilniaus mokyklose, nuodugniai aprašomi šešių mokyklų įgyvendinti kūrybiniai projektai, kuriuose fenomenai tyrinėjami įvairių disciplinų ir veiklų kontekste. Leidinys užbaigiamas praktiniu dešimties žingsnių planu, skirtu pradedantiesiems fenomenais grįsto ugdymo taikyme.
Projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis.