Forumo teatro metodas mokyklose – sėkmingas socialinių įgūdžių ugdymo būdas

Data: 2025-05-19

Šešiose Vilniaus mokyklose – Vilniaus Pilaitės, „Žaros“ ir Šv. Kristoforo gimnazijose, Vilniaus Sausio 13-osios ir Vilniaus S. Kovalevskajos progimnazijose, Vilniaus Liepkalnio mokykloje – įgyvendintos neformaliojo ugdymo veiklos (veikla įtraukta į Visos dienos mokyklos elementų išbandymą), naudojant Forumo teatro metodą, parodė teigiamą poveikį mokinių socialinėms ir emocinėms kompetencijoms.

Forumo teatro metodas, paremtas Augusto Boal teorija, suteikia galimybę mokiniams ne tik stebėti, bet ir aktyviai dalyvauti sprendžiant socialines problemas. Per vaidinimus ir diskusijas mokiniai gilina savo supratimą apie įvairias socialines problemas, tokias kaip diskriminacija, patyčios ir netolerancija, bei ieško konstruktyvių sprendimo būdų. Šis procesas skatina mokinius mąstyti kritiškai, empatiškai reaguoti į kitų patirtis ir drąsiai išreikšti savo nuomonę.

Veiklų poveikis buvo įvertintas apklausiant dalyvavusius mokinius po Forumo teatro veiklų. Apklausų rezultatai atskleidė, kad dauguma mokinių gavo galimybę kitaip pažvelgti į analizuotas temas, tokias kaip diskriminacija, tolerancija ir patyčios. Jie taip pat teigė, kad galėjo gerinti bendravimo įgūdžius, stengtis būti atviresniais, drąsesniais ir geriau pajusti klasės atmosferą, mokytis priimti kitų nuomones bei stiprinti komandinio darbo įgūdžius.

Forumo teatro metodo taikymas mokykloje – tai dar viena galimybė skatinti mokinių kūrybiškumą. Diskusijos po vaidinimų buvo vertinamos kaip naudingos asmeniniam augimui, nes suteikė galimybę mokiniams išreikšti savo nuomonę ir būti išklausytiems. Dauguma mokinių jautėsi labiau pasitikintys savimi ir drąsesni išreikšti savo mintis.

Remiantis analizės rezultatais, kūrėjai skatina tęsti interaktyvias veiklas, refleksiją, stiprinti klasės bendruomeniškumą, palaikyti nedrąsius mokinius, esant poreikiui, pritraukti pagalbos specialistus, skatinti mokinių iniciatyvumą ir gerinti žinių pritaikymą kasdieniame gyvenime. Svarbu yra ir toliau tobulinti metodus, atsižvelgiant į mokinių poreikius ir patirtis bei padėti integruoti įgytas žinias į kasdienį gyvenimą.

Nors veiklos buvo sėkmingos, apklausos atskleidė ir tam tikrų iššūkių. Kai kurie mokiniai jautėsi nedrąsiai vaidinti ar kalbėti prieš klasę, o kai kuriems trūko aiškesnių nurodymų, ką daryti scenoje. 
Lieka atviras klausimas – kiek nuosekliai taikomas Forumo teatro metodas galėtų prisidėti ugdant visos mokyklos bendruomenės narių socialines ir emocines kompetencijas. Tikimės, kad šis bandymas paskatins mokyklas nepamiršti forumo teatro ar panašių veiklų. Tai padės užtikrinti, kad ateities kartos būtų empatiškesnės, kūrybiškesnės ir geriau pasirengusios spręsti socialines problemas.

Tekstą parengė VšĮ „Menų ir mokymo namai“ 

Veiklos finansuojamos Europos Sąjungos Next Generation EU lėšomis pagal „Tūkstantmečio mokyklų“ programą, siekiant ugdyti empatiją, toleranciją, bendravimo įgūdžius, kūrybiškumą ir kritinį mąstymą per neformalų ugdymą.